دكتر شاه آبادي معاون سيما بر لزوم دقت، هوشياري، تسلط در مجريان رسانه ملي تاكيد كرد.

 

به گزارش حوزه راديو تلويزيون گروه فرهنگي باشگاه خبرنگاران جوان،️ به نقل از پايگاه اطلاع رساني سيما، دكتر حميد شاه آبادي معاون سيما در نخستين نشست با جمعي از مجريان فعال شبكه‌هاي تلويزيوني كه به دليل شيوع كرونا به صورت محدود برگزار شد، گفت: حرفه اجرا از اهميت و حساسيت زيادي برخوردار است و ويترين رسانه محسوب مي‌شود، طوري كه گاهي به خاطر خطاي سهوي مجري، تمام تلاش و زحمات عوامل يك برنامه و حتي آنتن تحت الشعاع قرار مي‌گيرد و بسياري اوقات هم بر اساس اقدام درست و تصميم گيري به جا و منطقي مجري، رسانه سربلند مي‌شود.

معاون سيما با بيان اينكه اصلاح سازوكار دعوت و جذب مجري از اهداف كميته مجريان است، اظهار كرد: بر اساس گزارش‌ها، تاكنون اقدامات خوبي در اين زمينه انجام شده، اما اكنون در موقعيتي هستيم كه انتظار مي‌رود مجري در تراز سازمان صداوسيما حضور و نقش آفريني كند يعني بتواند «در لحظه» و روي آنتن با هوشياري، طوري تصميم گيري كند كه گويي يك شخص مجرب، بعد از بحث و بررسي در رابطه با يك اقدام معين، تصميم بجا گرفته است.

شاه آبادي تاكيد كرد: مجري بايد در بزنگاه‌هاي خاص و شرايط ويژه‌اي كه پيش مي‌آيد روي آنتن به گونه‌اي عمل كند كه گويي يك عقبه غني از تصميم گيري‌هاي شورا‌ها و اتاق فكر براي گفتار او وجود دارد و اين مهم، نقش مجري را از ساير عوامل متمايز مي‌كند.

وي با تاكيد بر لزوم آگاهي داشتن و رعايت سياست‌هاي اصلي سازمان از سوي مجريان گفت: مجريان نمايندگان رسانه ملي هستند و هر اظهارنظري از سوي آنان، به حساب رسانه ملي نوشته مي‌شود و بخش زيادي از كاركرد ما با يك خطا و تك روي آسيب ديده و زحمت بقيه همكاران نيز لطمه مي‌خورد به همين منظور مجريان بايد با هوشياري بيشتري عمل كنند.

دكتر شاه آبادي افزود: در عصر حاضر كه ظرفيت‌هاي حوزه ارتباطات از گستردگي و تنوع بسياري برخوردار است و نظام حكمراني جهاني هم تغييرات چشمگيري كرده و بيشتر بار خود را در حوزه رسانه گذاشته است، ما هم بايد با استاندارد‌هاي روز دنيا پيش رويم.

معاون سيما خاطرنشان كرد: امروزه با حجم انبوهي از توليدات مواجه هستيم كه در برخي موارد منجر به جذب مجريان در بستر‌هاي مختلف شده كه شايسته و لازم است افرادي داراي تخصص و تبحر لازم و در شان رسانه به اين امر اختصاص يابد.

دكتر شاه آبادي با بيان اين كه انتظار فرهيختگان، اقشار مختلف مردم و مخاطبان روز به روز از رسانه افزايش مي‌يابد، ادامه داد: بايد به نقطه‌اي برسيم كه بتوانيم بگوييم مجري ما در لحظه اجرا، از توانايي و مهارتي برخوردار است كه مي‌تواند از موقعيت‌هاي چالشي به درستي عبور كند و بيان او از اتقان و وجاهت علمي لازم برخوردار است.

معاون سيماي رسانه ملي با تاكيد بر بازتعريف كاركرد كميته مجريان تصريح كرد: رتبه بندي مجريان يك ضرورت است و بايد نظام آموزشي اين حوزه، جدي‌تر دنبال شود تا مجريان مدارج پيشرفت اين حوزه را به صورت اصولي و صحيح طي كنند و سپس تحت سنجش و ارزيابي‌هاي دوره‌اي قرار بگيرند.

دكتر شاه آبادي گفت: هدف كميته مجريان بايد ارتقاي سطح اجراي همكاران باشد و براي رسيدن به اين مهم، هم مجريان و هم كميته مربوطه بايد با دانش و منابع جديد، خود را به روز كرده و كميته مجريان نيز به صورت دوره‌اي عملكرد ايشان را ارزيابي كند.
معاون سيما افزود: براي رسيدن به قله موفقيت بايد از نظام آموزش و ارزشيابي مستمر بهره برد تا مشخص شود براي هر برنامه چه كسي صلاحيت لازم را براي اجرا دارد.

دكتر شاه آبادي ادامه داد: كار خطير اجرا مجموعه‌اي از بايد‌ها و نبايد‌ها را مي‌طلبد و يك مجري تراز، علاوه بر ويژگي‌هاي حرفه‌اي و تجارب لازم، بايد داراي تعهد لازم در قبال رسانه باشد و ضمن وفاداري به سياست‌هاي رسانه، اخلاق حرفه‌اي را نيز رعايت كند.

معاون سيما ادامه داد: تلويزيون مجموعه‌اي از ساختار‌ها و گونه‌هاي متنوع را شامل مي‌شود كه هر حوزه نياز به يك مجري متخصص دارد و پرورش اين مجريان، تشكيل هيئت‌هاي تخصصي زير نظر استادان، پيشكسوتان و صاحبنظران هر حوزه را مي‌طلبد.

وي افزود: به عنوان راهبرد عملياتي، اين هيئت‌هاي تخصصي بايد براي افراد، نسخه‌هاي آموزشي و مهارت‌هاي فردي تجويز كنند. اگر ما طي يك برنامه سه ساله نظام آموزش مجريان را به اجرا بگذاريم، ظرف اين مدت، تراز اجرا در رسانه به جايگاه مطلوبي مي‌رسد.

دكتر شاه آبادي همچنين با اشاره به در پيش بودن سال جديد و نوروز گفت: نوروز، ايام تغيير و تحول و اميدآفريني است. به همين دليل هم طراوت و شادي آفريني در برنامه‌هاي اين مناسبت، از ماموريت‌هاي اصلي سيماست و مجريان بايد به اين امر اهتمام ويژه‌اي داشته باشند.

معاون سيما همچنين با اشاره به انتخابات سال ۱۴۰۰ گفت: از آن جايي كه يكي از تاثيرگذارترين قشر‌ها در مديريت افكار عمومي، مجريان هستند، در شرايطي كه دشمنان نظام جمهوري اسلامي و بدخواهان به دنبال ايجاد فضاي دو قطبي در جامعه در انتخابات پيش رو هستند اين انتظار وجود دارد مجريان با هوشياري، مديريت و رفتار هماهنگ و منسجم براي جلوگيري از ايجاد چنين فضايي، مردم را براي مشاركت در انتخابات و انتخاب آگاهانه، تشويق و ترغيب كنند.

در اين نشست مجريان هم دغدغه‌هاي خود را در حوزه هايي، چون آموزش‌هاي منظم و ارائه منابع به روز، تعامل نزديك‌تر مديران با مجريان، استفاده از تجربيات پيشكسوتان و افراد خبره، امنيت شغلي و حمايت از مجريان، بازنگري در سياست استفاده از سلبريتي‌ها به عنوان مجري، تربيت مجريان حوزه كودك، بيان كردند.

اين جلسات با برنامه ريزي كميته مجريان ادامه دار خواهد بود.

انتهاي پيام/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.