استراتژی‌های برنده برای استفاده برای بافت تاریخی یزد

۴۰,۹۹۴ بازديد

 

سطح پایین قسمت جنوبی، درها و پنجره های مشبک متعددی به وجود آمده است و امروزه از این قسمت برای نمایش آثار باستانی و تاریخی اصفهان استفاده شده است . در سال 819 شاه نظام کرمانی دست به ساخت و ساز جدیدی می زند و بخش هایی از ساخت و ساز این مسجد را تکمیل می کند. در این سال فردی به نام سید رکن الدین نظام الحسینی، زمین هایی در اطراف مسجد عتیق خریداری کرد و دستور داد تا مسجد توسعه و گسترش یابد. بنایی که به دستور این فرد ساخته شد، بعدها کمی تخریب گردید و پس از او فردی به نام سید رکن الدین نظام الحسینی در سال 724 هجری قمری کار را از سر گرفت و ساخت مسجد جامع یزد را شروع کرد. بدین صورت که نیروهای رانشی گنبد و طاق ایوان بخصوص در طاق ایوانهایی که دارای دهانههای وسیع و قوسدار به دو نیروی عمودی و افقی تبدیل میشود. یکی از جذابیت های میدان نقش جهان مساجدی است که در آن قرار دارند مساجدی که نه تنها از نظر معماری ایرانی،اسلامی شاخصند بلکه بخاطر کاشیکاری های بسیار زیبایشان معروفند.مسجد امام یکی از مهمترین آثار دوران صفویه در واقع نمایانگر اوج هزار سال مسجدسازی در ایران می باشد از ویژگی های مهم آن کتیبه های بسیار زیبا و همینطور بازتاب صدا زیر گنبد خود است.

در دوران تیموری در قرن نهم هم تغییرات زیادی در این مسجد صورت می گیرد و در سال 809 هجری قمری خواجه جلال الدین خوارزمی پایابی در مسجد می سازد و گنبدخانه را کاشیکاری می کند. در سال 809 و در زمان خواجه جلال الدین خوارزمی، تزئینات کاشی کاری مسجد جامع نو ادامه یافت. به نقل از کتاب سبک شناسی معماری ایرانی از استاد پیرنیا، یکی از ویژگی مهم این بنا کاربرد وسیع طاق های سراسری در شبستان هاست که با کاشی معرّق همراه شده. این پرتوافشانی گیاهی طبیعی که زمینه پشت بغل را تزئین داده از ویژگیهای سبک تذهیبکاری نسخههای خطی است که در دهه اول قرن نهم/ پانزدهم در شیراز اجرا شده است. مسجد جمعه اصفهان در طول هزار و پانصد سال، حوادث مختلفی از جمله آشوبهای داخلی و جنگهای خارجی و حوادث طبیعی را پشت سر گذاشته و گوشهوکنار آن، گنجینهای از وقایع تلخوشیرین این سرزمین است. حمام خان یزد نیز یکی از صدها حمام قدیمی ایرانی است که خوشبختانه از گزند حوادث طبیعی وتاریخی در امان مانده است. آنچه که مسجد جامع شهر یزد را از سایر مساجد ایرانی متمایز می سازد، ارتفاع مناره های آن می باشد: مناره های مسجد جامع شهر یزد با ارتفاع تقریبی 52 متر به عنوان یکی از بلند ترین مناره ها در بین مساجد ایرانی شناخته می شوند.

نقش هایی که در این بنای شگفت انگیز و بی نظیر به کار رفته همگی نمادی از عقاید مذهب شیعی هستند به گونه ای که بیشتر این نقش ها در خود نام های حضرت محمد، حضرت علی و سایر امامان را منعکس می کنند. شاید باور نکنید اما مسجد جامع یزد یکی از بناهای تاریخی شگفت انگیزی است که در سرتاسر جهان به خاطر مناره های بلندی که میزبانشان است شناخته می شود. بنای اولیه مسجد جامع کبیر مربوط به قرن ششم هجری قمری است. مسجد جامع کبیر یزد به چند دلیل حایز اهمیّت است: نخست آن که قدیمترین نمونهٔ معماری است که طی قرن نهم هجری قمری، در معماری مذهبی ناحیّهٔ یزد از آن تقلید شدهاست؛ این طرح مرکّب از یک مقصورهٔ گنبددار و یک شبستان مستطیل بلند و کشیدهاست. پلان گنبد خانه مسجد جامع کبیر به شکل چهارگوش و مربع است و در جهان شناسی اسلامی، مربع به عنوان نماینده کمیت شناخته می شود و دایره درحد آسمان و نماینده کیفیت به حساب میآید. اما متاسفانه هشت سال پس از شروع به ساخت و ساز های جدید، وی در سال 710 شمسی دارفانی را وداع گفت و بدین ترتیب ساخت گنبد و ایوان مسجد ناتمام باقی ماند. باغ جوان بوستان مشتاق پارک سپاهانشهر باغ غدیر باغ فدک کوه نخودی کوه قایمیه پارک رجایی (بوستان هشت بهشت) شهربازیهای ملکشهر آبشار صفه سیتی سنتر شهر عجایب وحید سیمرغ و … شما می توانید هشت صبح تا 7 عصر سری به این بنا بزنید و از معماری بی نظیر آن که کار دست ایرانی های هنرمند است لذت ببرید.

در طول سالیان متمادی این بنا دستخوش تغییرات زیادی شده است و آن چیزی که شما امروز در شهر یزد می بینید با چیزی که در دوران قدیم ساخته شده متفاوت است. سنگ بنای این مسجد به دوران حکومت ساسانیان باز می گردد و حکام و اُمرای حکومت های مختلف پس از اسلام به تکمیل و گسترش آن پرداختند. برای دیدن این خانه میتوانید به آدرس خیابان امام خمینی، خیابان فهادان، مقابل زندان تاریخی اسکندر بروید. این مسجد در ضلع غربی خیابان امام خمینی ،محله فهادان و در کوچه مسجد چهل محراب واقع شده است. سردر ابواسحاقیه در شمال غربی مسجد جامع اصفهان قرار دارد که به کوچه ابواسحاقیه اصفهان ختم میشود؛ البته در اکثر مواقع نمیشود در آن تردد کرد و درب آن بسته است. البته عموم مردم نیز این حق را داشتند که از باغها لذت ببرند و از میوههای آن استفاده کنند. ملک مدنی - اجازه بفرماییدهمان طوریکه فرمودید بایدعنایت بیکعده معدودی بشود بایدرعایت آن طبقه مردم بشود که فقیر وبیچارهاند وصاحب این اتوبوسها هستندوسرمایه کوچکی دارنداین سرمایههای کوچک وقتی جمع شدیک سرمایه بزرگی میشودووقتیکه سرمایه بزرگ جمع شدهرکس باندازه سرمایه خودش استفاده میکندهمه جا شرکتهای سهامی هست ومعنی شرکت سهامی این است (شمس قناتآبادی - مطالعه لازم دارد) اگریک کسی صدتومان دارد بقدرصدتومان واگریک کسی هزارتومان داردبقدرهزارتومان شریک خواهدبود دراصل مطلب هم همانطوریکه جنابعالی اشاره فرمودیداشکالی بنظربنده نیست که بایداین وضع اتوبوسرانی یک سروصورت صحیحی داده شودوطوری بشود که همه بتوانند براحتی استفاده کنندالبته بایددراصل ماده واحده کاری بکنیم که حق کسی تضییع نشودهمانطوریکه خودتان هم فرمودید دقت بکنیم که یک چیزی باشد که که حق هیچ طبقهای تضییع نشودحتماهم بمقصودمیرسیم. پل خواجو یکی از جاذبههای دیدنی اصفهان است که در سفرتان به شهر اصفهان بدون بازدید از این مکان به هیچ عنوان به شهرتان برنخواهید گشت. هیچ چیز به اندازه شنیدن تجربیات ارزشمند شما برای ما شیرین نخواهد بود.

امیدواریم این مقاله و اطلاعاتی که در آن بیان شد توانسته باشد به خوبی شما را با یکی از زیباترین جاذبه های گرشگری شهر یزد آشنا نموده باشد. از ویژگی های این مسجد تاریخی می توان به ثبت آن با شماره 206 در تاریخ 31 تیرماه 1313 به عنوان یکی از آثار ملی ایران اشاره کرد. مسجد جامع یزد در سال 1313 خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران و در سال 1396 با شماره 1544 در قالب بافت تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. به علاوه قسمتهایی که در دو سوی شرق و غرب این صحن باقیماند مرمت شد. با این وجود عمر رکن الدین نیز کفاف نداد و قبل از اینکه بتواند بنای مسجد را آنگونه که دوست دارد به پایان برساند در سال 732 هجری قمری چشم از جهان فرو بست. رستوران نیکان فرصت خوبی است که در رستورانگردیتان در شهر اصفهان، یک غذای خانوادگی را در جمعی دوست داشتنی تجربه کنید. چفد پایه ایوان اصلی جلوی گنبد خان چفد چمانه با تاق آهنگ اجرا شده است. در دوره تیموریان بود که فردی به نام علی یزدی از مشاهیر به نام یزد، تصمیم گرفت گنبد و ایوان مسجد را به اتمام برساند. دومین مسجد، یا مسجد جامع قدیم، در نیمه دوم قرن پنجم هجری.ق، در زمان حکومت علاءالدوله گرشاسب بن علی بن فرامرز، از امرای کاکویی یزد، ساخته شد. این مسجد در نیمه دوم قرن پنجم هجری.ق، در زمان حکومت امرای کاکویی یزد، تعمیر و نوسازی شده و در جوار آن، منارهای احداث که تا قرن نهم هجری.ق بر پا بود.

کتیبههای متعلق به این زمان بر سردر مسجد دیده میشود. لازم به تذکر است که در منارهای ایران استثنائاتی نیز در پلکانها ومدخل ورودی دیده میشود که از لحاظ معماری کمال اهمیت را دارد و آن منار مسجد جامع یزد، منار سلجوقی گلپایگان و منار کوتاه مدرسه خان شیراز است که دارای دو مدخل ورودی و دو پلکان است که یکی مختص صعود و دیگری مخصوص پائین آمدن از منار میباشد به طوری که هیچگونه ارتباطی بین این دوقسمت به چشم نمیخورد. این سردر یکی از بلندترین سردرهاست که نسبت 1 به 3 دارد برای جلوگیری از رانش تاق آن دو مناره به آن افزوده شده ارتفاع تقریبی مناره از کف تا نوک آن حدود 52 متر است، منارهها در دوره صفوی به بنا اضافه گردیده اما در سال 1313 شمسی فروریخته و دوباره تجدید بنا گردیده است. از باغ وسیع “هشت بهشت” مقدار زیادی باقی نمانده ولی قصر تاریخی آن هنوز اثر ارزنده و جالبی است که پس از انقلاب پارکی در اطراف آن ساخته شده است. این بنا در طول سال های متمادی چندین بار مرمت شده اما هنوز هم پا برجاست و مثل نگینی در شهر یزد می درخشد. در دوتا از نماها قاببندیهایی موجود است که زمینه آنها با کاشی معرق اجرا شده است یعنی کاشیهای بیلعاب چند ضلعی همراه با طرحهای برجسته دلچسب و ظریف- که با نوارهای به هم بافتهای از کاشی فیروزهای معرق شده- به همراهی تکنیک و فنی که در آرامگاه سلطانیه به کار رفته است. همچنین در نمای خارجی و ایوان اصلی آن کاشیکاری زیبایی به کار رفته و دارای کتیبه ای نیز هست. اگر تجربه سفر به شهر یزد و بازدید از مسجد جامع یزد را در گذشته دارید و از نزدیک زیبایی های این بنا را لمس کرده اید، خوشحال می شویم تجربیات خودتان را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک گذارید.

تصاویر ثبت شده در این مرکز به صورت کروماکی هستند که بهترین تروپاژ در امر سینما و عکاسی به شمار می روند و حضوری نزدیک به واقعیت در محیط اقیانوس و ماهیان و موجودات درون آن را به نمایش می گذارند. اگر ترغیب شده اید که این شاهکار معماری ایرانی را از نزدیک ببینید بهترین کار این است که با تور یزد به این شهر سفر کنید. همین موقعیت قرارگیری و معماری منحصربهفرد است که چهلستون را به یکی از معروفترین کاخهای عصر صفوی تبدیل کرده و هنوز هم از آن بهعنوان یکی از نمونههای بینظیر معماری باغ ایرانی یاد میشود. این خانه شامل بخشهای مختلفی مثل اندرونی و بیرونی، حیاط بزرگ، باغچه، حوض و اتاق شاهنشین میشود که با تزئیناتی مثل مقرنسکاری، نقاشی و طلاکاری تزئین شدهاند. سقف هایی که با هنرمندی خاصی به آینه و شیشه کاری و همچنین نقاشی و طلاکاری مزین شده اند. تابلوهای نقاشی کاخ چهلستون اصفهان، تالار آیینه، موزهی اختصاصی، ایوان بزرگ و تزئینات کاخ از جمله جاذبه های دیدنی این کاخ زیبا هستند. این بنا از یک ایوان رفیع، گنبدخانه، دو شبستان تابستانه در طرفین آن و دو گرم خانه در ضلع شرقی و غربی و یک صحن بزرگ مستطیل شکل و دو پایاب تشکیل شده است.

در این زمان نگارش کتیبه سوره «انا فتحنا» بر پیرامون صحن مریع شکل و دیوان و گنبدخانه مسجد آغاز شد که در سال 819 هجری.ق در دوره شاه نظام الدین کرمانی، هم زمان با احداث شبستان غربی و درگاه ورودی غربی، پایان یافت. این باغ تاریخی از جمله مشهورترین و محبوبترین دیدنیهای اصفهان به شمار آمده که با وجود آسیبهای وارد شده به آن، هنوز هم زیباییهای خیرهکنندهای برای عرضه به دیدگان گردشگران و بازدیدکنندگان دارد. قدیمی ترین منارهائی که به این صورت در ممالک اسلامی ساخته شدند میتوان از منار جامع قرطبه در اندلس و منارهای فوصون ، ازبک یوسفی و فوری در مصر منار موصل در عراق و ستار سوق الغزل در بغداد نام برد که دارای دو راه پله و ورودی و خروجی هستند. خیابان چهارباغ عباسی یک خیابان قدیمی و مهم اصفهان در زمان های گذشته بوده است و به همین علت میزبان جهانگردان زیادی بوده است. بانی ساختمان اصلی مسجد را علاءالدوله گرشاسب آل بویه در قرن ششم هجری قمری می دانند، ولی مسجد کنونی مربوط به آل مظفر و تیموریان قرن هشتم و نهم هجری است. سومین مسجد، یا مسجد جامع نو، در نیمه اول قرن هشتم هجری.ق به همت سید رکن الدین محمد قاضی در پشت قبله مسجد جامع قدیم بنسان نهاده شد.

البته بنای فعلی مسجد مربوط به قرن هشتم و نهم هجری قمری و مربوط به زمان آل مظفر می باشد. البته اگر جزو اتباع ایرانی نیستید باید هزینه 30 هزار تومانی را برای بازدید از این بنای شگفت انگیز بپردازید. همه چیز آن قدر شگفت و دیدنی است که فراموش می کنید به درون بناها قدم بگذارید و دوست دارید زمان بیشتری را شاهد این زیبایی ها باشید. برخی هایمان نیز عاشق کویر هستیم و دوست داریم بار و بندیل مان را ببندیم و عازم بخش های کویری کشورمان شویم. اگر دوست دارید زیبایی های این بنا را زیر نور چراغ های درخشان ببینید توصیه می کنم حتماً در ساعات انتهایی روز به این بنا سر بزنید و از دیدن این مسجد با عظمت نهایت لذت را ببرید. مناره های بلندی که با کاشی های ظریف و چشم نواز به رنگ آبی در آمده اند هوش از سر هر انسانی که عاشق بناهای تاریخی است می برند و همه را مجذوب زیبایی بی نظیر خود می سازند. ویژگی خاص ظاهری مسجد امام، وجود کاشی کاری های فیروزه ای و آبی رنگ است که در کل بخش سردر، شبستان و صحن به چشم می خورند. مسجد فعلی بر جای سه مسجد بنا شده که در قرون متمادی، در جوار یکدیگر ساختهاند این سه نهایتاً در دوره قاجاریه به مسجد واحد با صحن وسیع تبدیل شده است. در دو سوی گنبدخانه دو شبستان است که طاق آنها از طریق طاق و تویزه پوشش شده است و میان تویزه پایه روش خوانچهپوش پر شده است. در میان آنها از همه جالبتر بقعه رکنالدین است که تاریخ ساخت آن 1325 میلادی است.

این منطقه در سالهای گذشته به قطب گردشگری اصفهان بدل شده است. دیگر ویژگی مهمّ این بنا، کاربرد وسیع تاقهای سراسری در شبستانهاست که با کاشی معرّق همراه است و ایجاد روشنایی غیر مستقیم به وسیلهٔ انعکاس نور از گچ سفید گنبد و دیوارها صورت می گیرد. در هر ساعتی از روز، با توجه به زاویه خورشید رنگ گنبد تغییر می کند، صبح ها خاکی رنگ، ظهرها صورتی و غروب به رنگ خاکستری در می آید. ↑ قلعهنویی و کلانتری، «بررسی تغییر نقش مسجد جامع عتیق در ساختار شهری اصفهان در گذر زمان»، ص۲۶. مسجد عتیق سال ها به عنوان مسجد جامع شهر یزد محل گردهمایی های مومنان بود و در طول این سال ها بارها گسترش یافت و الحاقات زیادی به آن افزوده شد؛ این تغییرات و گسترش بنا باعث شد تا مسجد عتیق از شکل قدیمی خود خارج شود و از این رو در بین مردم به مسجد جامع نو تغییر نام پیدا کرد. همچنین تزیینات داخل و خارج گنبد، نمای خارجی - داخلی ایوان اصلی و محراب زیبای آنکه از قسمتهای مهم مسجد بهشمار میرود، بینهایت ارزنده و جالب است. همچنین، تزیینات داخل و خارج گنبد، نمای خارجی- داخلی ایوان اصلی و محراب زیبای آن که از قسمتهای مهمّ مسجد به شمار میرود، بینهایت ارزنده و جالب است. همچنین تزیینات داخل و خارج گنبد، نمای خارجی- داخلی ایوان اصلی و محراب زیبای آن که از قسمتهای مهمّ مسجد بهشمار میرود، بینهایت ارزنده و جالب است. در بدو ساخت این بنا در خارج از شهر و در مجاورت دروازه محله چهارمنار بود اما با گسترش شهر یزد، اینک این باغ در مرکز شهر یزد و در محله چهارمنار قرار گرفته است. پایه های مسجد جامع نو در سال های 724 یا 728 هجری قمری در پشت قبله مسجد جامع قدیم توسط «سید رکن الدین محمدبن قوام الدین بن نظام حسینی یزدی قاضی» گذارده شده است.

هنگامی که شما این مقاله را دوست داشتید، مایل به اطلاعات بیشتری در رابطه با اجاره ماشین برای سفر وب سایت خود باشید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.