چگونه پنج دریاچه قو رامسر ساده به من کمک کرد تا موفق شوم

۲۶,۳۷۵ بازديد

 

پارک مرکزی مشرف ابوظبی امارات روماکو بازاریاب آنلاین سادات محله در فاصله ۵ کیلومتری مرکز شهر رامسر و نزدیک به روستای اربکله و کتالم قرار گرفته است. بافت قدیمی روستا، طبیعت زیبای اطراف، میوههای خوشمزه و آثار تاریخی فراوانی که در اطراف روستا وجود دارند، کنگ را به منطقهای توریستی تبدیل کرده است، آثاری مانند رباط شاه عباسی، تکیه و مسجد 150 سالهی روستا، قلعهی تیغ میان و گورستان تاریخی نزدیک روستا که با سنگ قبرهای جذاب و خاصش مهمترین اثر تاریخی این منطقه به شمار میرود. دشت لار دماوند در مرز استان تهران و مازندران در البرز مرکزی نزدیک دامنه جنوب غربی دماوند و در فاصله 70 کیلومتری شرق تهران واقع شده است. آبشار آب پری در فاصله 5 کیلومتری شهر نور، نزدیکی شهر رویان واقع شدهاست. ایستادن در پای این آبشار و گوش دادن به صدای جریان آب خروشان و تنفس هوایی که بسیار خنک و سرشار از اکسیژن خالص است، روح و قلب هر کسی را زنده میکند. در کنار باغ ملی شهر گنبدکاووس که سربازخانه قابوس وشمگیر بود، بر روی تپه مصنوعی به ارتفاع ۱۵ متر از زمینهای اطراف، برجی است بسیار زیبا و باشکوه که هر بیننده محو تماشای آن میشود. جنگل و ساحل گیسوم یکی از قطبهای مهم گردشگری در استان گیلان است و امکانات جذابی از جمله آلاچیق در دل جنگل برای پیک نیک دارد که در ادامه به آن میپردازیم. پیشبینی هواشناسی در روستای فیلبند کار بسیار حرفهای است و حتماً باید قبل از حرکت به سمت ییلاق فیلبند از اهالی آنجا نیز وضعیت آبوهوا را جویا شوید اما در کل باید بدانید که بارش برف و باران و هوای آفتابی در یک روز امکان دارد اتفاق بیفتد یعنی عملاً امکان دارد چندین فصل را در یک روز، با فاصله چند ساعت تجربه کنید. ایران کشوری است که به دلیل موقعیت جغرافیایی خود دارای اقلیمی چهار فصل بوده و در هر گوشه از آن طبیعت به شکلی چشمان هر بینندهای را به خود خیره میسازد.

هر چیزی را که برای لذت بردن از سفر به آن فکر میکنید را به تنهایی میتوانید در رامسر پیدا کنید، چرا که این شهر شمالی، با جنگلهای سر به فلک کشیده و سواحل بسیار زیبا و همچنین دریاچههای دیدنی که دارد، به بکرترین منطقه تفریحی تبدیل شده است، که در این مقاله به طور اختصاصی قصد داریم، تا در این سفر به شمال کشورمان و شهر رامسر، دریاچه قو را به شما معرفی کنیم. همچنین می توان به هری استوانه ای شکل اشاره نمود که قدمت آن به 5 هزار سال گذشته می رسد و امروزه آن را در موزه لنینگراد حفظ و نگهداری می کنند. دریاچه قو رامسر که در ابتدا تنها یک برکه بود با تلاش بخش خصوصی به صورت دریاچه درآمد و امروزه از جاهای دیدنی رامسر محسوب می شود. امروزه دریاچه قو به یکی از مهمترین مناطق گردشگری ایران تبدیل شده است که با استقبال چشمگیر مردم همراه است و همین استقبال باعث شده تا این دریاچه به مکانی برای کسب درآمد تبدیل شود. یکی از مهمترین نکات هنگام سفر، شناخت جاهای دیدنی رامسر و هر مقصد دیگری است که قصد سفر به آن را داریم. در سفر به هر منطقه تفریحی و گردشگری، قطعا نحوه اقامت همیشه اولین اولویت را به خود اختصاص داده است، به همین خاطر در سفر به رامسر و دریاچه قو اگر بخواهید فقط چند ساعتی را در این منطقه سپری کنید، که اجاره کردن یکی از آلاچیقهایی که در محیط اطراف این دریاچه قرار داده شدهاند، بسیار مناسب است، تا شما وسایلهای خود را در آنجا قرار دهید و سپس به گردش و تفریح بپردازید.

در تکمیل جمله قبل به این نکته نیز اشارهکنیم، که بسیاری از افراد بازدید و تفریح در این مناطق را در فصل زمستان ترجیح میدهند و همین امر باعث شده است، تا این روستا در تمام فصول سال شلوغ باشد. این گردنه در اغلب ماههای سال سرد و برفی است، اما اگر در فصل بهار از این منطقه عبورکنید، گردنه گدوک را پر از گلهای خودروی زیبا خواهید دید. سیاسرت آبشار زیبایی است که از کوههای پوشیده از خزه و سبزه سرازیر شده و پس از پر کردن برکهای کوچک در زیر پای خود، به سمت دشتها و جنگلها روانه میشود. در پاسخ به این سؤال و پیرو معرفی دریاچه قو باید این چنین بیان کنیم، که این دریاچه یکی از مناظر طبیعی و بکر رامسر است، اما در ابتدا برکهای بیش نبوده است. پشت این بنا کوههای پوشیده از درخت است که زیبایی آن را بیش از پیش به رخ میکشد. زمانی که به بازدید از آبشار صفا رود بپردازید، مردم محلی روستای جواهر ده را در آن منطقه خواهید دید، که مشغول فروش ترشیجات و صنایع دستی هستند، که شما در کنار پرداختن به عکاسی از مناظر زیبای این منطقه، میتوانید، سوغات این منطقه را نیز خریداری کنید. این دریاچه طبیعی با کوه و جنگل احاطه شده است و برای رسیدن به آن باید بخش نهایی مسیر را پیاده طی کنید. روستای دلیر داری چند کوه معروف به نامهای: لشکرک و کَکی کُت و کاتیلو و نرگس کَش و… ↑ ۲٫۰ ۲٫۱ «باستانشناسان برای یافتن امتداد دیوار گرگان و «تمیشه» به خزر میروند».

↑ برای نمونه: جؤرده (جواهرده) رامسر، جؤردشت (جواهردشت) رودسر، جؤرده و جیرده اشکور علیا. جاده جواهرده هر چند پر پیچ و خم است اما بسیار جذاب بوده و شما را به مقصدی زیبا خواهد رساند. در هر سفری خرید سوغات مناطق مختلف، این فرصت را فراهم میکنند، تا شما با خرید و هدیه دادن آنها به عزیزان و بستگانتان، به آنها یادآوری کنید، که در هر کجا به یادشان هستید، به همین خاطر پیشنهاد میکنیم، در سفر به جواهر ده، دست خالی این منطقه را ترک نکنید. راهی شهر رامسر که بشوید، با هدف بازدید از این دریاچه، پس از رسیدن به رامسر، تابلوهای جواهر ده پس از سه راه فلسطین نمایان میشوند، که اگر غلطهایی املایی همچون غو به جای قو بر روی تابلوها مشاهده کردید، زیادی تعجب نکنید و بدانید که مسیر را درست رفتهاید. ورود به محور فیروز کوه، پس از عبور از گردنه گدوک کمی به سمت راست و سپس وارد روستای ورسک شده و از آنجا تا آبشار حدود 4 کیلومتر راه است. مسیر دسترسی به این منطقه از جنوب ساری به سمت جاده کیاسر و به سمنان آغاز می شود و بعد از طی مسافتی حدود 65 کیلومتر به سد خواهید رسید. سینمای شش بهدی نمک آبرود در سال ۹۰ فعالیتش را آغاز کرد و استفاده از آن هیچ محدودیت سنی ندارد. اگر به رامسر سفر کرده باشید، احتمالا قبول دارید که رامسر از زیبایی هیچ چیزی کم ندارد و حتی میتوان گفت مانند بهشتی میان شهرهای شمالی است. زمستان در فیلبند زود شروع میشود و دیر به پایان میرسد و میتوان گفت نزدیک به هفت ماه سال همه جا پوشیده از برف است و سرمای طاقت فرسایی همه جا را فرا می گیرد. خانههای گاهگلی که از خانهٔ سیمانی بهتر است و در زمان سرما، گرمای لازم و در گرما، سرمای لازم را دارا هستند.

آرامگاه قابوس یکی از قدیمیترین برجهای آرامگاهی ایران محسوب میشود که طبق کتیبه ی آن در سال ۳۹۷ هجری ساخته شد. موزه مردم شناسی رامسر که در نزدیکی هتل قدیم رامسر و بلوار معلم قرار گرفته است، یک نمونه از موزههای رامسر است که در آن میتوانید تاریخ مردمی رامسر و نیاکان ما را ببینید. اقلیم خشک( شرق و جنوب شرقی) ، اقلیم نیمه خشک (شمال و مرکز) و اقلیم نیمه مرطوب (غرب و جنوب غربی)در پارک ملی گلستان موجود است. امروز که مقارن نهضت ملی ایران ملت عراق هم قیام کردهاست و در راه حق وعدالت و استیفای حقوق اساسی خود خون ایثار میکند الفت و صمیمیت دو ملت ایران وعراق که از اشتراک دین و آئین و سنت تاریخی قوام گرفتهاست و اصول دین مقدس اسلام که متضمن وحدت و همدردی است موجب میشود که ملت ایران نسبت باستفاده که سیاست استعماری اجانب ممکن است از این نهضت ملت دوست وهمسایه مابکندمضطرب ونگران بوده توفیق سریع ملت عراق را درقیام واقدام علیه ظلم وعدوان مسئلت نماید ملت ایران دعامیکند که ملت همکیش عراق در احقاق حق پیروزشود ومایقین داریم که کلیه ملل اسلامی درنهضتهای مسلمین از خداوندمتعال مسئلت دارند که برادران دینی موفق ومنصور گردندحضرت آیتالله کاشانی پیامی بمناسبت قضایای اخیر عراق فرستادهاند که دراینجا قرائت مینمایم: بسم الله الرحمن الرحیم بربرادران عزیزم پوشیده نیست اکنون که نهضت بزرگ ملت ایران پایههای چندین قرن ظلم وستم واستعمار وخونخواردولت جابرانگلیس را درسراسرجهان متزلزل کرده ونسیم آزادی درهمه کشورهای مظلوم شرق وزیدن گرفتهاست وبرادران عراقی مانیزجنبش آزادی خواهانه خودراشروع کردهاند دولت ظالم انگلیس درروزهای اخیر نسبت به برادران مسلمان مامظالم دلخراشی مرتکب شده چنان که درنتیجه دوسیههای آندولت جمعی از مردم بیگناه بخاک هلاک افتاده وجماعت کثیری نیزمجروح شدهاند وعمال آندولت قصددارند بزورسرنیزه حکومت ظلم وستم واستعمارجبار خودرا ادامه دهند برای اعتراض بعملیات ظالمانه وحق شکنانه انگلیس وعمال انگلیس وبرای اظهار همدردی نسبت به برادران سلحشورعراقی خودازعموم ملت ایران تقاضادارم صبح شنبه هشتم آذرماه را تا ظهر عموما تعطیل کنند ودرنقاطی که حکومت نظامی نیست از ابراز انزجاروتنفردسته جمعی نسبت به عملیات استعماری ظالمانه خودداری نفرمایند.

هرچند نشانههایی که منابع تاریخی از قلعه میدهند، مربوط به ساخت قلعه در بعد از ورود اسلام به ایران است؛ اما نظر به اهمیت قلاع ایرانی در عهد باستان و برخی نشانههای معماری قلعه، ذهن را به این سمت میبرد که به احتمال بسیار، در اصل مارکوه یک قلعه ساسانی بوده که در دوره اسلامی بازسازی شده و در قرون سوم مورد استفاده نظامی قرار گرفته است. پروفسور «آرتور پوپ» در مورد این بنا نوشتهاست: در زیر سمت شرق کوههای البرز و در برابر صحراهای پهناور آسیا یکی از بزرگترین شاهکارهای معماری ایران با تمام شکوه و عظمت خود قد بر افراشتهاست. به دلیل موقعیت خاص و ییلاقی گرسماسر، معمولا در فصول مختلف سال دمای هوای این منطقه پایینتر از سایر مناطق است و حتی در گرمترین روزهای تابستان نیز این منطقه هوایی بهاری دارد؛ پس بهتر است اگر به این منطقه رفتید حتما لباس مناسب به همراه داشته باشید. دریاچه قو به دلیل قرارگیری در یکی از خطههای سر سبز شمال کشورمان، زیباییهایی فراتر از آنچه که فکرش را بکنید دارد، چرا که شما به هر کجای از شمال کشورمان سفر کنید، قدم نهادن در منطقهای بکر همچون جواهر ده علاوه بر دریاچه قو، شما را با دیگر زیباییهایی که دارد، شگفتزده میکند.

رامسر عروس شهرهای ایران، شهری توریستی است که هر ساله از گردشگران بسیاری پذیرایی میکند. علاوه بر جاذبههایی که به شما معرفی کردیم، روستای جواهر ده، چندین چشمه با آبهایی گوارا دارد، که برخی از آنها، چشمههای آب علی، سلیمان چشمه و برتل چشمه هستند، که موجب تاسیس کارخانه تولید آب معدنی در اطراف روستا و جذب هر چه بیشتر گردشگران شدهاند. زمین سرسبز این ییلاق و ابرهای سحر گاهی باعث جذابیت چندین برابر این منطقه شده که برای هر گردشگری جذاب است. در بخشهای قبلی مقاله در معرفی دریاچه قو، گفتیم که در اطراف این دریاچه تفریحات و امکاناتی برای گردشگران تدارک دیده شده است، که در میان آنها، رستورانهایی وجود دارند، که کارشان طبخ غذاهای محلی برای گردشگران است، که البته پیش از اینکه وارد منظقه اصلی دریاچه قو شوید، در طول مسیر نیز رستورانهای سلیمی و اکبر جوجه، انتخابهای فوقالعادهای هستند، تا شما به صرف یک غذای خوشمزه و محلی بپردازید. همانطور که از پیش گفتیم، آبشار صفا رود یکی از جاذبههای گردشگری روستای جواهر ده است، که این روستا علاوه بر این آبشار، چندین آبشار زیبای دیگر نیز دارد، که شما میتوانید، با طی کردن مسافتهایی کوتاه، خود را به این آبشارها برسانید و از آنها بازدید به عمل آورید، اما در میان چندین آبشار روستای جواهر ده، این آبشار صفا رود است، که بیشتر شناخته شده است و سالانه گردشگران زیادی را جذب خود میکند. همانطور که گفتیم رامسر شهری در میان کوه و دریاست. این آبشار که از کوهها و بر اثر ذوب شدن برفها و یخچالهای دائمی سرچشمه میگیرد، راه خود را به سمت دامنه کوه باز کرده و پس از عبور از میان درختان انبوه جنگلها به دریای خزر میریزد.

به روستای جواهر ده که رسیدید، راه جنوب این روستا را در پیش بگیرید، تا به یک جادهی خاکی که شما را به دریاچه میرساند، برسید. البته بهتر است در این سفر یک همراه راه بلد داشته باشید تا مسیرهای ناشناخته جنگلی را با هم طی کنید. در گرگان امنیت خوبی برقرار است و شما میتوانید به راحتی در اکثر محلههای گرگان تردد کنید. سازه سد میجران هم در این مسیر مشخص است که تلفیق سازه انسانی با طبیعت را به خوبی نشان میدهد و یکی از مکانهای دیدنی خاص رامسر به حساب میآید. شما هم میتوانید در کنار دریاچه سد میجران محلی را برای اقامت انتخاب کنید و هم میتوانید برای اقامت به روستاهای جنت رودبار و گرسماسر فکر کنید. حجم مخزن این سد ۹۶۰ میلیون مترمکعب است، اما از این حجم بزرگ در حال حاضر فقط ۴۸ میلیون و ۹۰۹ هزار مترمکعب آب در پشت این سد ذخیره شده است. بهعلاوه اجاره ویلا نیز یکی از گزینههای اقامت در تنکابن است، همانظور که میدانید اجاره ویلا شمال پرطرفدارترین گزینه برای اقامت در این خطه سرسبز کشورمان است. بهعلاوه اجاره ویلا رامسر و اجاره ویلا شمال نیز از دیگر گزینههای اقامت برای مسافران است، اغلب مردمان محلی سوئیتهایی را برای اجاره به مسافران آماده کردهاند. در زمان اجاره ویلا در فیلبند حتما به تراس دار بودن ویلا دقت کنین. اطراف دریاچه قو سرتاسر پوشیده از جنگلهایی دیدنی است، که با عبور از این جنگلها به یک آبشار بسیار زیبا میرسید، که شاید بارها نام آبشار بسیار زیبای صفا رود را شنیده باشید، اما هیچگونه اطلاعی از همجوار بودن آن با دریاچه قو را نداشتهاید.

گردنه الماس: در جاده اسالم به خلخال گردنهای زیبا و دیدنی وجود دارد که با نام گردنه الماس شناخته میشود. در ادامه ایده آل مگ را همراهی کنید، تا شما را با این منطقه بکر و بسیار دیدنی آشنا کند. از جمله رستورانهای معروف این شهر میتوان به رستوران کشتی، رستوران مظاهری و رستوران ملل اشاره کرد. دو رستوارن اکبر جوجه و رستوران سلیمی قبل از دریاچه قو و رستوران عمو رجب بعد از جاده فرعی دریاچه قو جواهرده واقع شده اند. بعد از جاده فرعی دریاچه قو، یک رستوران دیگر به نام عموم رجب وجود دارد، که غذاهایی لذیذ و خوشمزه را برای مشتریان خود آماده میکند. بهترین غذاهای سنتی و محلی مازندرانی را در این رستوران ها می توانید میل کنید. پیش از رسیدن به دریاچه قو رامسر رستوران های دیگری نیز در طول مسیر وجود دارند. در کنار بازدید از دریاچه قو و جاذبههای گردشگری اطراف آن، بازدید از صنایع دستی مردم این منطقه و خرید اقلام مختلف از این صنایع، به شکل دیگری شما را غرق در لذت خواهد کرد، که قطعا اگر بخواهید سفری کاملا لذت بخش داشته باشید، خالی از لطف نیست، که اگر در کنار بازدید از دریاچه زیبای قو، از دیگر جاذبهها و تفریحاتی که به آنها اشاره کردیم، نهایت بهره و استفاده را ببرید. در نهایت با چند رودخانهها یکی شده و به دریای خزر میریزد. شما برای ورود به دریاچه قو باید مبلغی را برای ورودی پرداخت کنید، که بعد از آن تفریح شما آغاز میشود و میتوانید از جاذبههای گردشگری این دریاچه نهایت لذت را ببرید. ساخت این بلوار در دوران پهلوی اول و به طور دقیقتر در اوایل سال ۱۳۱۰ هجری شمسی آغاز شد. علاوه بر این در بوستان جنگلی و آبشار صفارود مسیرهایی تعبیه شده است که میتوانید به نقاط بکرتری از جنگل دست پیدا کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.